قیف بازاریابی محتوا یکی دیگر از مفاهیم دنیای جذاب آموزش بازاریابی محتوا است. اگر تا کنون چیزی در این باره نمی دانید با ما همراه باشید.
در این مقاله در مورد تعریف قیف بازاریابی و نحوه کار آن صحبت می کنیم و به شما نشان می دهیم که چگونه می توان با تولید محتوا میزان بازدهی آن را بیشتر کرد.
تعریف قیف بازاریابی
اینکه کاربران پس از آشنایی با یک برند تجاری تا خرید محصول از آن برند چه مراحلی را پشت سر می گذارند را قیف بازاریابی می گویند.
چرا قیف؟! زیرا تعداد کسانی که با یک برند آشنا می شوند خیلی بیشتر از کسانی هستند که خرید می کنند در واقع هر چه به سمت خرید محصول نزدیک شوید تعداد کاربران کمتر میشود به همین دلیل به آن قیف بازاریابی می گویند، اما در جهان ایده آل به جای قیف از شکل استوانه استفاده می شود پس هر چه شکل قیف شما به استوانه نزدیک تر شود بازاریابی شما ایده آل تر خواهد بود.
در قسمت بالای قیف بازاریابی محتوا افراد زیادی از تجارت و محصولات شما مطلع می شوند که این اولین مرحله فرآیند تبدیل کاربر به مشتری است. در اواسط قیف تعداد مشتریان احتمالی کمتر شده و افرادی که کنجکاوند درباره محصول شما بدانند ولی هنوز تصمیم خرید ندارند باقی می مانند.
در انتهای قیف نیز فقط افراد مصمم برای خرید به سمت شما می آیند. خب بدین ترتیب ماموریت شما ایجاد یک قیف مستحکم و تبدیل این قیف به استوانه است. با این تبدیل و نزدیک شدن قیف به استوانه تعداد بیشتری از مشتریان شما به انتهای قیف می روند و نرخ تبدیل شما افزایش خواهد یافت.
جعبه نکته
نکته جالب :
بیشتر افراد تکنیک های بازاریابی را مختص مراحل ابتدایی قیف می دانند اما این صحیح نیست. بازاریابی برای تمام مراحل قیف است و در هر مرحله ای از قیف به شرکت ها کمک می کند تا مشتریان خود را به انتهای قیف هدایت کنند.
با استفاده از محتوا و تصاویر، فرصت زیادی در دارید که بتوانید مطلب خود را به مخاطب القا کنید و کاری کنید تا گلوگاه قیف تا انتهای آن پهن تر شود تا کاربر به راحتی مشتری شما گردد.
در مدل قیف بازاریابی محتوا ۴ مرحله اصلی وجود دارد که شبیه دم کردن قهوه است. بیایید برای مخاطبان خود یک فنجان قهوه از جنس محتوا دم کنیم!
افزایش نرخ تبدیل,فروش با قیف بازاریابی,قیف بازاریابی
کشف: بالاترین سطح قیف بازاریابی
اهداف: ۱- آگاهی از برند ۲- دریافت غیر مستقیم مشتری
تاکتیک ها: ۱- محتوای آموزشی ۲- محتوای ویروسی
در این مرحله کل ماموریت شما آگاه سازی مشتریان و یا حتی کل بازار از برند تجاری شماست. در برخی موارد مشتریان از کاربرد محصولات شما و اینکه چه نیازی را رفع می کند آگاهی ندارند پس باید با آموزش هایی برای مشتریان خود این موضوع را روشن کنید.
سعی کنید مشتریان را به محصولات خود علاقمند کنید و کنجکاوی افراد را نسبت به محصولات و برند تجاریتان بر انگیزید. طوری از برند خود صحبت کنید که شما را همیشه به خاطر داشته باشند و بعنوان برندی قابل اعتماد بشناسند.
اما در این مسیر نباید تنها از برند خود صحبت کنید بلکه باید نیازها و خواسته های مشتری را درک کرده و برای پاسخ به آنها آموزش دهید. بالای قیف بازاریابی همان جایی است که بازاریابی ربایشی یا جاذبه ای (Inbound Marketing) می تواند به بهترین شکل انجام شود.
اگر بتوانید با ارائه محصولات خود نیازهای مشتری را برطرف کنید محبوب مشتریان شده و از شما بعنوان معتبرترین برند قدردانی می شود. تنها وظیفه شما اثبات مفید بودن محصولات و خدماتتان به مشتریان است.
در مرحله کشف چه نوع محتوایی به کار می آیید؟
o پست های وبلاگی
o وبینارهای تخصصی
o محتواهای طولانی و محتوای همیشه سبز
o راهنمای جامع
بررسی نمونه واقعی: شکلات تئو (Theo)
کارخانه شکلات سازی تئو که در سیاتل آمریکا قرار داد نمونه جالبی است از یک برند معتبر با استفاده از پاسخ به نیاز کنجکاوی مشتریان خود. ماجرا از این قرار است که این کارخانه با اینکه شکلات های متنوعی را می فروشد اما بیشتر به خاطر برگزاری تورهای تفریحی در کارخانه شناخته شده است. مسئول تور به بازدیدکنندگان همه چیز را توضیح می دهند.
آنها می گویند که شکلات ها از کجا به دست آمده و طی چه فرآیندی این دانه ها به شکلی که در فروشگاه می بینند در می آیند. در انتها بازدیدکنندگان احساس یک متخصص شکلات سازی دارند و نه تنها فکر می کنند که همه زیر و بم کارخانه شکلات سازی را می دانند بلکه برند تئو را یک برند قابل اعتماد می دانند، و این باعث وفاداری مشتریان این کارخانه شده و آنها برند تئو را در ارائه اطلاعات سخاوتمند می دانند.
جلب توجه مخاطب: میانه قیف بازاریابی
اهداف: بدست آوردن مستقیم مشتری
تاکتیک ها: راهکارهایی برای چالش های پیش آمده
این مرحله همان جایی است که با تولید محتوای مناسب می توانید امکان ارزیابی خود را به مشتریان بدهید و جلب اعتماد کنید. مشتریان شما با راهکارهایی که می دهید شما را میشناسند. شاید مشتریان در این مرحله به شما اعتماد نکنند، پس لازم نیست از فروش محصولتان بگویید ولی باید محتوایی تولید کنید که توجه شان را جلب کند.
چون در این مرحله بطور مستقیم با مشتریانی در ارتباطید که تجارت شما به ایشان کمک می کند پس باید از اطلاعات کافی ایشان در مورد شرکت خود مطمئن شوید.
در مرحله جلب توجه چه نوع محتوایی مفید است؟
مطالعات موردی
ویدیوهای نمونه
محتواهای آموزشی کار با محصولات
اطلاعات و ویژگی های محصولات
مطالعات موردی که برخی از مشکلات مشتریان را حل می کند از موثرترین هاست. مثلاً یک ویدیوی آموزشی کوتاه که به رفع یک مشکل از کاربر کمک می کند.
بررسی نمونه واقعی: کلوچه خانگی
Nestle دستور پخت کلوچه های مشهور خود را در پشت بسته بندی آن درج کرد. این دستور پخت برای فروش بیشتر در اختیار مردم قرار نگرفت اما باعث شد مشتریان برای خرید حداقل دستور پخت به سمت خرید این محصول بروند.
یادتان باشد میانه قیف بطور مستقیم روی فروش محصول تمرکز ندارد و از محصول یا خدمت شما به عنوان یک وسیله برای رسیدن به هدف استفاده می کند. این هدف ممکن است کسب رتبه گوگل باشد یا فروش یک کلوچه!
تبدیل کاربر به مشتری: انتهای قیف بازاریابی
اهداف: معامله کردن با مشتری
تاکتیک ها: توضیح محصولات و ویژگی مفید آن
اینجا انتهای قیف است و بسته به نوع تجارت، آخرین مرحله از قیف بازاریابی. تا اینجا بخوبی طی شده و حالا مشتری به شما اعتماد کرده است و تمایل به خرید محصول دارد. تنها کاری که باید انجام دهید متقاعد کردن او برای خرید است. بهتر است قبل از اینکه مشتری بخواهد تصمیم خود را بگیرد او را شگفت زده کنید.
برای شگفت زده کردن مشتری چه نوع محتوایی بکار می آید؟
نقد و بررسی محصولات
توضیح فروش محصول
توصیه دیگر مشتریان
در این نوع محتواها صریح و روشن صحبت کنید، و ارزش محصولات خود را به وضوح شرح دهید. می توانید از نمودارهای مقایسه ای استقاده کنید. می توان گفت محتوایی که تولید می کنید ابزار فروش بازاریابی محتواست.
بررسی نمونه واقعی: سایت آمازون
در گذشته خرید از سایت آمازون احساس خاص بودن داشت. اما در حال حاضر کمی متفاوت است. امروزه اگر با یک کلیک بتوان سفارش داد می توان گفت تجربه خرید خوبی داشته اید. در خرید از سایت آمازون اطلاعات زیادی را نمی بینید جز توضیحات دیگر کاربران، با این حال تجربه خوبی خواهید داشت. پس ایجاد یک تجربه خوب برای خرید نیاز به پیچیدگی خاصی ندارد!
نگهداری مشتری: بعد از قیف بازاریابی
• اهداف: حفظ مشتریان موجود، پشتیبانی و حمایت از مشتریان
• تاکتیک ها: کمک و پشتیبانی مشتری، نظم سازمانی
حالا مشتری را به دست آورده اید و دیگر تنها هدف شما حفظ این مشتری است. بازاریابی محتوا می تواند بخشی از این فرآیند باشد. در این مرحله سعی می شود مشتریان اولیه به مشتریان دائمی مبدل شوند و باید بر روی نگهداری مشتری متمرکز شد. مثلاً در کسب و کارهای اشتراکی باید مطئن شد که مشتری دوباره اشتراک خود را تمدید می کند.
برای نگهداری مشتریان خود چه نوع محتوایی مفید است؟
پشتیبانی از مشتریان
پیشنهادات ویژه
ایمیل مارکتینگ و پیگیری آنها
آموزش های گام به گام
تجربه کاربری تاثیرگذار در رابطه با استفاده از محصول
بررسی نمونه واقعی: سایت Tumblr و شرکت Boden
سایت Tumblr یکی از پلتفرم های وبلاگ نویسی است که به علت تجربیات کاربری عالی، شناخته شده و مشهور است.
شرکت Boden که در حوزه پوشاک فعالیت دارد برای بالا بردن رضایت مشتریان خود از ایمیل های تایید حمل و نقل و بسته بندی شاد استفاده می کند که موجب ایجاد وفاداری در مشتریان می شود.
قیف بازاریابی محتوا,مراحل قیف بازاریابی,مراحل قیف فروش
هر مرحله از این فرآیند نیاز به رویکردی متفاوت داشت که باید طبق آن محتواهای با شکل مناسب تولید کرد. در کدام مرحله از قیف محتوا تولید می کنید؟ مهم نیست، نکته مهم شناخت نیازهای متشری و صحبت در مورد آن است. بدانید که مشتری شما چه چیزی دوست دارد بشنود و همان را به او بگویید.
منبع :
- شنبه ۱۳ اسفند ۰۱ ۱۱:۰۷ ۶ بازديد
- ۰ نظر